غرفه سازی

اهمیت رنگ در غرفه سازی

تاثیر-رنگ-در-غرفه-سازی-01

رنگ غرفه یکی از مهم ترین مباحث در زمینه غرفه سازی است.

اهمیت رنگ در غرفه سازی:

تلاش‌های فراوانی جهت طبقه‌بندی واکنش مصرف‌کننده به رنگ‌های مختلف انجام شده است. اما حقیقت امر این است که رنگ غرفه به تجارب شخصی افراد بسیار وابسته است و انتقال احساس و برداشت خاص از یک رنگ به صورت جهانی دشوار است. اما الگوهای پیامی بسیاری در مفهوم رنگ غرفه و برند وجود دارد. به عنوان مثال رنگ‌ها نقش حیاتی در خرید و برند، بازی می‌کنند.

محققان بر اساس مقاله ای با عنوان ” تاثیر رنگ در بازاریابی”  یافته اند که بالغ بر 90 درصد قضاوت هایی که از سوی مصرف کنندگان درباره محصولات می شود، تنها بر اساس رنگ است. انتخاب رنگ غرفه تاثیر زیادی در جذب مشتریان شما دارد. بنابراین یکی از اولویت ها اهمیت رنگ در غرفه سازی است.
با توجه به نقش مهم رنگ درغرفه سازی و غرفه نمایشگاهی، نتایج حاصل شده از یک مطالعه با عنوان ” تاثیرات متقابل رنگ” نشان می دهد تناسب رنگ برند و رنگ غرفه شما میتواند نمایش محصولات و برند شما را دوچندان کند.
مطالعه‌ای با عنوان “قرمزِ هیجان انگیز و آبی رقابتی” نیز تاثیر رنگ بر نمایش غرفه را بر اساس چگونگی اثرگذاری مفهوم برند، تایید می‌کند. این بدان معنا است که رنگ غرفه شما باعث می شود مصرف کننده درباره “وبژگی” برندو محصولتان، قضاوت کند. (اگر موتورهای هارلی دیویدسان، حس خوب و قدرتمندی را به موتورسوار نمی دادند، دیگر چه کسی می خواست آنها را بخرد؟)

برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهند که مغز ما برندهای قابل شناسایی را ترجیح می دهد که باعث می شود رنگ غرفه اهمیت ویژه ای در ویژگی برند داشته باشد.حتی پیشنهاد شده که کسب‌و‌کارهای نوپا رنگی را برای لوگو انتخاب کنند که آنها را از سایر رقیبان خود متمایز سازد. (مثلا اگر کلیه رقیبان از رنگ آبی در برند خود در زمینه کسب و کارشان استفاده می کنند، شما رنگ بنفش را انتخاب کنید.)

هر رنگ با ویژگی خاصی در ارتباط است. ( مثلاً رنگ قهوه ای با خشونت، بنفش با فرهیختگی، و رنگ قرمز با هیجان در ارتباط است). اما نکته قابل توجه در اکثر مطالعات دانشگاهی درباره رنگ و بازاریابی و برپایی غرفه این است که به جای پرداختن به رنگ های کلیشه ای و مربوطه معمول، رنگ انتخابی تان باید با ویژگی دلخواه برندتان، تناسب داشته باشد.

به نادرست بودن این مفهوم کلی که رنگ سبز به معنی آرامش است توجه کنید. در صورت داشتن چنین عقیده ای از موضوع اصلی دور می مانیم؛ گاهی از رنگ سبز برای برندهای مربوط به امور زیست محیطی  مانند Timberland’s G.R.E.E.N standard, استفاده می شود، مثلا در نمایشگاه محیط زیست غرفه هایی به این رنگ را زیاد میبینید. اما رنگ سبز گاهی اوقات جنبه مالی را هم مانند ( سرویس مدیریتی امورمالی شخصی در آمریکا) در برمی گیرد.

این موضوع درباره‌ی سایر رنگ‌ها هم صدق می‌کند، مثلاً رنگ قهوه‌ای در یک حوزه به معنی خشونت و در جایی دیگر نشاندهنده‌ی صمیمت و احساس میزبانی (مانند مراسم شکرگزاری) و یا اشتها‌آور ( مانند آگهی تبلیغاتی شکلات) که در نمایشگاه اگروفود از این رنگ برای غرفه سازی بسیار استفاده می شود.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که زمینه کاری شما مهم ترین نقش را بازی می کند. احساس و تصویر ذهنی که غرفه شما در متقاعد کردن مصرف کننده می گذارد، بسیار مهم است. رنگ انتخابی غرفه حتما باید با برند متناسب باشد. بنابراین اهمیت رنگ در غرفه سازی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید